2010-09-25

Grannar och polisanmälan

Jag fick polisanmälan igår, den som grannen under oss gjorde den 19:e Augusti.
I den påstår Karl att mina hundar urinerar på balkongen och att det rinner ner på hans balkong, han påstår även att vi har högljudda fester sena kvällar och nätter m.m. Låter ganska illa eller hur? Tycker jag oxå. Är det sant? Till väldigt VÄLDIGT liten del.

För det första så har jag ingen hund, en snabb koll hos Jordbruksverket hade gjort att vi sluppit det missförståndet, hundarna är Emmas. Sen så har inte HUNDARNA kissat på balkongen utan bara Nyx, som fick valpar i Juli, som alltså var nyförlöst och hade lite svårt att hålla sig några längre stunder. Vilket gjorde att hon gick ut på balkongen när dörren var öppen och kissade där för hon vet att hon inte ska göra det inomhus. Vi försökte få henne att låta bli med det när Karl och Monica klagade men misslyckades tydligen, vi har inte 100% koll på Nyx hela tiden så hon smet ut på balkongen ibland eftersom det var sommar och 35 grader ute så dörren stod öppen.
Han säger även att han fick HSB att skicka ett rekommenderat brev med klagomål osv. som jag aldrig hämtade ut, detta påstående baserar sig på att dom inte fick nåt kvitto.
Att dom inte fick nåt kvitto beror på att jag inte hämtade ut brevet på en gång för jag trodde att det REK jag fått var inloggningsuppgifter till SEB så jag hade inte så bråttom att hämta ut det, men jag hämtade ut det dagen innan det skulle skickas tillbaka till avsändaren. Här e hela poängen, han säger i sin anmälan att jag inte hämtat ut det för att dom inte fått nåt kvitto (innan han gjorde sin anmälan alltså) MEN dom har inte fått tillbaka brevet. Väntar man inte med en anmälan tills brevet kommit tillbaka? Det ligger på posten i 10 dagar innan det returneras.
Jag har hämtat ut brevet, bara inte så fort som han önskade att jag hade gjort det.

Han fortsätter att klaga på att vi askar så att det kommer cigarettaska på hans balkong. Allvarligt? Ska han polisanmäla moder natur när hösten kommer för att det kommer löv på hans balkong oxå då? Vi askar inte så att det kommer ner på hans balkong, vi har två askkoppar, vi bor på våning TRE och det BLÅSER ibland.

Han påstår att vi har upprepade högljudda fester, i anmälan så angiver han den 3:e Juli som senaste tillfället...anmälan är gjord den 19:e Augusti. Han har aldrig klagat TILL oss om att vi har för många fester och han väntar tills han gör en polisanmälan på att klaga på nåt som hände 1 och en halv månad tidigare? Känns det som utfyllnad för att få det att låta mkt mkt värre? Känns lite så.
Den 3:e Juli hade Emma och jag varit på Jägaren med Julia och hon drag med sig en kille hem, Fredda. Julia vart skitfull och somnade, Fredda satt i soffan å försökte få tag på en polare (Gabe nu när jag vet vilka dom är) och det var Emma och jag som satt på balkongen och rökte. Det va säkert musik på, Emma är halvdöv och har ingen direkt koll på vad som är högt och inte. Skulle DU kalla det för fest?

Den enda festen vi har haft var när vi flyttade in och då firade vi min och Matildas födelsedag. Det var 7 pers här, alla var tjejer, och vi satt i köket och pratade med musiken på en ganska vettig volym. Den gången kom grannen ovanpå ner och beordrade oss att skicka hem alla våra gäster redan klockan 23. Han var jätteupprörd och otrevlig som fan. VI skickade inte hem nån för vi hade satt upp en lapp i trappen om fest (som nån rivit ner och kastat utomhus) vilket är det enda man behöver göra om man ska ha fest enligt föreningens trivselregler.

Annars så har vi haft "fest" med Lena och Malin, fyra pers hemma alltså, alternativt att Sotaren vart här, tre pers...är det bara jag som tycker att våra grannar inte har mkt till tålamod och överseende?

I föreningens trivselregler så står det Tänk på att bete dig mot andra som du själv vill bli bemött. och det gör jag. Det är förresten den enda regeln som faktisk anger hur dom vill att vi ska förhålla oss till våra grannar förutom att det ska va tyst mellan 22 och 07. Resten av reglerna är till för att se till att ingen obehörig kommer in nånstans och att vi ska spara energi.
Trivsel i den här föreningen innebär att alla håller sig innan för sina egna dörrar och inte lämnar nåt spår efter sig när man vågar sig ut.
Kolla själv: Trivselregler i Brf. Segelflygaren.

Så nu har jag god lust att göra en motanmälan för trakasserier, men jag är inte lika barnslig som mina grannar så jag nöjer mig nog med att bestrida anklagelserna på Torsdag när vi ska ha möte med föreningen.

I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Bloggerfy