2010-09-18

Är jag helt ute å cyklar?

E verkar tycka att hon offrar sig för att hon börjar plugga och tar CSN-lån under tiden för att vår ekonomi ska bli bättre.
Saxat från Skype (ja, vi kan inte kommunicera IRL för det slutar med att hon bara sitter tyst å glor framför sig och jag tappar humöret..)





-----------------------
M: "jag sa att det låter på dig som att du offrar dig genom att
    ta ett csn lån"
E: "på sätt och vis."
-----------------------
M: "det låter VERKLIGEN som att du tycker det när du säger att
    du känner dig tvungen att ta lån hos CSN.."
M: "för att ekonomin ska funka"
E: "det är ju så. och eftersom jag inte ens får svar från dom
    jag söker jobb hos och vi måste ha tag i pengar snabbt så
    var det här den enda utvägen jag så"
-----------------------

Hon verkar inte fatta att om hon tar CSN så får hon en utbildning som hon sen kan tjäna pengar på, precis som dom flesta i detta land gör, även jag fast det var ett bra tag sen. Och det blir VI, båda två, som sen betalar tillbaka lånet eftersom vi har gemensam ekonomi. Hon är verkligen inte helt ensam om att betala tillbaka pengarna så länge vi är tillsammans. Med hennes logik så ska hon betala tillbaka allt jag köpt som hon använt sig av under tiden vi varit tillsammans.
CSN är hennes inkomst under tiden hon pluggar. Gillar hon inte att låna pengar så får hon ju söka jobb, gå till AF och registrera sig, gå till ICA och Coop här å fråga om det finns jobb ... göra nåt! För min lön räcker inte till allt.

Hon kanske gör allt det där men det har jag faktiskt ingen aning om för hon säger INGENTING till mig. Så vitt jag vet så sover hon till halv två varje dag och sen sitter hon hemma i soffan tills jag kommer hem och vi kan åka och handla. Hon har oftast maten klar tills jag kommer hem och oftast är det hyfsat städat.

Men hon säger inget till mig, hon skulle rent teoretisk kunnat jobba flera timmar varje dag utan att jag vet om det. Hur skulle jag veta det? Jag vet ingenting om vad som händer hemma på dagarna för jag blir inte informerad och jag är på jobbet.
Hon lever så otroligt mkt i sitt eget huvud att hon inte fattar att jag vill veta, så jag slipper känna att jag är den enda som anstränger mig för att få ekonomin att funka. Den enda som bidrar med en inkomst. Så jag slipper känna det som att hon bara utnyttjar mig och sitter hemma på soffan och väntar på att jag ska komma hem.
Hon gnäller på att pengarna inte räcker och jag kan inte göra nåt mer, det enda jag skulle kunna göra är att hitta ett jobb som är ännu bättre betalt men det är riktigt svårt och det enklaste för att lösa våra problem vore om hon skaffade sig en inkomst.
Som sagt så kanske hon jobbar på det flera timmar om dan men det vet jag inte om. Hur skulle jag veta det? Jag är inte synsk och hon är online på MSN större delen av ... eftermiddagen iaf. Det är verkligen allt jag vet.

Är det konstigt att jag känner mig utnyttjad och att jag tror att hon inte gör nåt för att skaffa sig ett jobb? Jag har inte anklagat nån utan bara presenterat dom fakta jag har. Jag vet inte mer än det jag skrivit.

Å ja jag känner mig otroligt frustrerad över allt detta, men det verkar inte sjunka in hos E.

I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Bloggerfy